Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
Filosoferen met kinderen stimuleert het zelfstandig denken van kinderen, maakt ze mondig en leert hen luisteren naar argumenten van anderen. In het verleden filosfeerde men vooral met functionele verhalen, verhalen speciaal geschreven om ermee te filosoferen. Kinderboeken zijn de laatste jaren minder moraliserend, eerder beschouwend, suggestief, een dialoog uitlokkend. Ze nodigen uit tot nadenken en stimuleren het filosoferen. Dit boek wil een inspiratiebron zijn voor al wie kinder- en jeugdliteratuur op een filosofische manier wil gebruiken: ouders, leerkrachten en begeleiders. Het boek heeft geen literaire of filosofische pretentie. Uit 36 gekozen fragmenten werden een à twee thema's (als woede, dood, pesten, het begin, geluk) gekozen op basis van hun filosofisch potentioneel. Ze zijn min of meer gerangschikt van voorlezen naar zelf lezen. Na een korte filosofische oriëntatie volgt een rijtje filosofisch discussievragen gevolgd door een opdracht voor kinderen. De inhoud vermeldt het fragment, uit welk boek het afkomstig is en het thema. Tot slot een bibliografie van de gebruikte boeken en verwijzingen naar filosofische vakliteratuur. Dit werkboek, bedoeld voor iedereen die met kinderen bezig is, kan binnen elk kader van leesbevordering, reflectie en dialoog gebruikt worden. Dit boek is ook bedoeld om kinderen te prikkelen het hele kinderboek te lezen.
Didactics of philosophy --- Children's literature. Juvenile literature --- Psychological study of literature --- toegepaste filosofie --- didactiek --- filosofie --- SO (secundair onderwijs) --- kleuteronderwijs --- leesbevordering --- jeugdliteratuur --- filosoferen met kinderen --- lager onderwijs --- Filosoferen met kinderen --- Jeugdliteratuur --- Werken met jeugdboeken --- Filosofie --- Filosofie in de jeugdliteratuur. --- Kinderen. --- 82-93 --- Lezen --- 060 Filosofie --- 663 Jeugd --- Leesbevordering --- 433.9 --- 433.75 --- 478.9 --- 101 --- Kinderen --- 434.8 --- Jeugdliteratuur; creatieve verwerking --- D30034.jpg --- filosoferen: kinderen --- kinderopvoeding --- leerlingen --- 82-93 Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- jokken, sinterklaas, zakgeld, overige onderwerpen --- Activiteiten met het jeugdboek --- Overige vormingsgebieden --- 1 --- 37 --- 371.21 --- Young adultliteratuur --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie
Choose an application
Graue and Walsh discuss the research process, emphasising the areas where work with children presents particular challenges. They present contributions from numerous researchers as well as insights from their own fieldwork with children.
82:159.9 --- 183.1 Participatie - onderzoek --- #PBIB:1999.1 --- 82-93 --- Literatuur en psychologie. Literatuur en psychoanalyse --- Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- Children --- Context effects (Psychology) in children --- Ontwikkelingspsychologie --- Research --- Methodology. --- lagere schoolleeftijd --- lagere schoolleeftijd. --- 82-93 Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- 82:159.9 Literatuur en psychologie. Literatuur en psychoanalyse --- SOCIAL SCIENCE --- Children's Studies --- Social Welfare & Social Work --- Social Sciences --- Child & Youth Development --- Methodology --- Childhood --- Kids (Children) --- Pedology (Child study) --- Youngsters --- Child psychology --- Age groups --- Families --- Life cycle, Human --- Research&delete& --- 183.1 Participatie - Onderzoek --- Research. --- Child research
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|