Narrow your search

Library

KU Leuven (2)

Odisee (2)

Thomas More Kempen (2)

Thomas More Mechelen (2)

UCLL (2)

UGent (2)

VIVES (2)

Vlaams Parlement (2)

AP (1)

Arteveldehogeschool (1)

More...

Resource type

book (2)


Language

Dutch (1)

English (1)


Year
From To Submit

2002 (1)

1998 (1)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
Van boeken ga je denken : filosoferen met kinderen aan de hand van jeugdliteratuur
Authors: ---
ISBN: 9033446235 9789033446238 Year: 2002 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Filosoferen met kinderen stimuleert het zelfstandig denken van kinderen, maakt ze mondig en leert hen luisteren naar argumenten van anderen. In het verleden filosfeerde men vooral met functionele verhalen, verhalen speciaal geschreven om ermee te filosoferen. Kinderboeken zijn de laatste jaren minder moraliserend, eerder beschouwend, suggestief, een dialoog uitlokkend. Ze nodigen uit tot nadenken en stimuleren het filosoferen. Dit boek wil een inspiratiebron zijn voor al wie kinder- en jeugdliteratuur op een filosofische manier wil gebruiken: ouders, leerkrachten en begeleiders. Het boek heeft geen literaire of filosofische pretentie. Uit 36 gekozen fragmenten werden een à twee thema's (als woede, dood, pesten, het begin, geluk) gekozen op basis van hun filosofisch potentioneel. Ze zijn min of meer gerangschikt van voorlezen naar zelf lezen. Na een korte filosofische oriëntatie volgt een rijtje filosofisch discussievragen gevolgd door een opdracht voor kinderen. De inhoud vermeldt het fragment, uit welk boek het afkomstig is en het thema. Tot slot een bibliografie van de gebruikte boeken en verwijzingen naar filosofische vakliteratuur. Dit werkboek, bedoeld voor iedereen die met kinderen bezig is, kan binnen elk kader van leesbevordering, reflectie en dialoog gebruikt worden. Dit boek is ook bedoeld om kinderen te prikkelen het hele kinderboek te lezen.

Studying children in context
Authors: ---
ISBN: 0803972571 1322422583 1452250413 058538682X 9780585386829 9781322422589 9781452250410 0803972563 9780803972568 9780803972575 Year: 1998 Publisher: Thousand Oaks, Calif. SAGE Publications

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Graue and Walsh discuss the research process, emphasising the areas where work with children presents particular challenges. They present contributions from numerous researchers as well as insights from their own fieldwork with children.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by